Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Saturday, October 30, 2010

Tujuh penumpang maut di Genting

TRAGEDI MAUT bas pelancongan yang terbabit dalam kemalangan setelah terbabas lalu terbalik di KM38 Genting Sempah di Pahang, kira-kira 7.50 malam tadi. Seramai tujuh maut manakala 21 lagi penumpang cedera. – BERNAMA

KUALA LUMPUR 29 Okt. – Tujuh penumpang sebuah bas persiaran terbunuh apabila kenderaan itu terbabas lalu terbalik di Kilometer 38 Genting Sempah, berhampiran susur ke Genting Highlands, dekat sini malam ini.
Mangsa ialah Mohd. Amirul Mohamad Isa, 13; Mohd. Khairi Masuki, 14; Muhammad Yussof Akhif, 16; Mohamad Firdaus Rosedi, 16; Mohd. Ridzuan Husin, 17; dan Muhd. Fahmi Abdullah Mustapha, 17, yang kesemuanya meninggal dunia di tempat kejadian.
Seorang lagi, Mohd. Zaidi Mohd. Sufian, 28, yang merupakan ketua rombongan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital.
Kesemua mereka yang merupakan rombongan Belia 4B Kampung Baru, Mukim Siong, Baling, Kedah, dalam perjalanan pulang ke ibu negara selepas tiba di pusat peranginan itu pagi tadi.
Dalam kejadian kira-kira pukul 7 petang itu, seramai 21 daripada 44 penumpang cedera dan dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Bentong untuk rawatan, manakala bakinya terselamat.
Penolong Pengarah Bahagian Operasi Bomba, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur Azizan Ismail berkata, pihaknya mengambil masa kira-kira sejam untuk mengeluarkan mangsa-mangsa.
Katanya, seramai empat mangsa terbunuh tersepit di bawah bas terbalik itu, manakala sebahagian lagi ada yang tercampak keluar.
Tambahnya, Bomba dan Penyelamat Genting Highlands menerima panggilan kecemasan pada pukul 7.15 petang sebelum bergegas ke lokasi kejadian.
“Kesemua penumpang berusia belasan tahun dan awal 20-an. Dua pemandunya ialah S. Muthumani, 40, dan Abdul Ghani Ahmad, 56, juga cedera.
“Siasatan mendapati bas itu hilang kawalan semasa menuruni jalan tersebut lalu merempuh pembahagi jalan diperbuat daripada konkrit.
“Bas itu kemudian melambung dan memasuki laluan bertentangan sebelum terbalik dan terseret di atas jalan,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian dekat sini hari ini.

1 comment:

afayufu said...

mmmm.. sedihnye.. lama tk baca paper....

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails