Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Monday, November 15, 2010

Korban Merapi lepasi 240 orang

BEBERAPA penduduk membersihkan debu Gunung Merapi di sebatang jalan raya di Bandar Muntilan semalam.

GUNUNG MERAPI, Pulau Jawa - Jumlah kematian akibat letusan Gunung Merapi melepasi angka 240 semalam apabila anggota-anggota penyelamat menemui lebih banyak mayat dari sebuah kampung yang diliputi debu.
Menurut seorang ahli vulkanologi kanan, Sukhyar, setakat ini gunung itu telah menyebabkan 242 orang terbunuh dalam satu siri letusan yang bermula lebih dua minggu lalu.
"Kekuatan Gunung Merapi semakin berkurangan sejak 8 November lalu berbanding dengan hari-hari sebelumnya. Kami cuma mengesan satu atau dua awan panas," katanya kepada pemberita di Yogyakarta.
Gunung itu meletus buat pertama kali pada 26 Oktober lalu.
Menurutnya, kampung-kampung di sekitar gunung itu masih dikategorikan berada dalam keadaan berjaga-jaga tetapi pemerintah mengurangkan jarak zon bahaya kepada 10 kilometer di daerah Boyolali dan Klaten serta sejauh 15 kilometer di daerah Magelang.
"Kami mengekalkan zon bahaya ketika ini iaitu 20 kilometer untuk daerah Sleman kerana awan panas masih bergerak dari arah itu," katanya.
Kira-kira 400,000 penduduk telah melarikan diri sejak gunung itu meletus.
Kebanyakan mayat diliputi dengan debu panas dan batu yang dihambur keluar dari Gunung Merapi pada 5 November lalu. - Agensi

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails