Jawatan Kosong (Terkini)

Malaysia Career (Terkini)

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Malaysia Job Portal (Terkini)

JobStreet.com (Terkini)

Monday, November 22, 2010

Tahukah Anda?

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida
Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..

2. Bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.


3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? Benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.



4. Kebanyakan lipstick yang awek2 korang pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.



5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.



6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka.



7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.



9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh nyammuk!. Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.



10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah
diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.



11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.



12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.



13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.



14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.



15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.



16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.



17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.



18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.



19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.



20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap
tahun.



21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.



22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.



23. Terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk-penduduknya.



24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta-merta.



25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.



26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa (10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)



27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah 'flutterby'.



28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.



29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.



29.Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan ? kan?



14 Fakta menarik yang agak mencuit hati sebagai tatapan pengunjung yang dikasihi. Allah SWT tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia, setiap kejadian baik mahupun buruk ada hikmah di sebaliknya.



Orang yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk ketika berbaring dan mereka memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (mereka mengatakan): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, peliharalah kami daripada seksa neraka."(Surah Al-Imram, ayat 191).



1. Rama-rama merasa makanannya dengan kaki.



2. Bunyi itik tidak menghasilkan talun (echo).



3. Dalam tempoh 10 minit, taufan membebaskan lebih banyak tenaga berbanding keseluruhan tenaga yang boleh dibebaskan dari senjata nuklear yang terdapat di bumi.



4. Secara purata, ramai manusia lebih takut labab-labah daripada takut mati.



5. Gajah adalah satu-satu mamalia yang tidak boleh melompat.



6. Satu dari dua billion manusia akan dapat hidup sehingga 116 tahun atau lebih.



7. Tidak mustahil bagi lembu menaiki tangga, tetapi ia tidak boleh menuruni tangga.



8. Wanita berkelip mata dua kali lebih banyak dari lelaki.



9. Secara fizikal semulajadi, adalah mustahil untuk anda menjilat siku sendiri.



10. Siput boleh tidur sehingga tiga tahun.



11. Saiz mata manusia tetap sama sejak dilahirkan, tetapi tumbesaran hidung dan telinga tidak pernah berhenti sewaktu hidup.



12. Semua beruang kutub adalah kidal.



13. Mata burung unta adalah lebih besar dari saiz otaknya.



14. TYPEWRITER adalah perkataan terpanjang yang boleh dibina dari huruf-huruf yang terdapat dalam satu barisan yang sama pada papan kekunci.

4 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

myzul..kalau gajah melompat..retak la bumi..haha

dya adriza said...

hehe dah banyak kali baca pasal ni. tapi x ingat2 gak. elok lah buat entry ni kasi meresap sikit masuk kepala hehe~

nway, suka no 12. sebab tu ramai org amerika singgah blog saya haha!

Mohd Wakiyuddin Rosnan said...

paling suka cara nk lepaskn gigitan buaya.. iaitu dengan mencocok matanya.. agaga

kulop ludin said...

menarik....
gali2 lagi tuan tanah!!

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails