Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Monday, May 30, 2011

Kursus bagi pemberian biasiswa JPA akan disemak semula

PULAU PINANG 29 Mei - Kerajaan akan menyemak semula kursus-kursus bagi pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dengan menyenaraikan lebih banyak program-program profesional termasuk perubatan yang ditawarkan universiti dalam negara.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, langkah itu wajar bagi membolehkan lebih ramai pelajar cemerlang menikmati biasiswa tersebut memandangkan kos pengajian dalam negara adalah jauh lebih murah berbanding di luar negara.

Langkah itu juga kata beliau, dapat mengekalkan tenaga mahir serta bakat tempatan untuk terus berkhidmat berada dalam negara kelak.

''Kita telah jelaskan mungkin dasar kita pada masa akan datang memperbanyakkan kursus dalam negeri termasuk kursus profesional seperti perubatan. Ada baiknya kita kekalkan keseimbangan.

''Anak-anak yang bijak pandai ini juga patut belajar dalam negeri kerana saya percaya universiti dalam negara kita juga setanding dan mampu sediakan kursus yang diperlukan.

''Kalau kita boleh buat begitu, kita mampu tampung lebih ramai pelajar kerana kos hantar (ke luar negara) sentiasa mahal," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Bayan Baru di sini hari ini.

Isu pemberian biasiswa JPA mencetuskan polemik apabila Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong mendakwa wujud salah guna kuasa di JPA sehingga menyebabkan terdapat 363 pelajar yang memperoleh kesemua A+ dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) gagal mendapat biasiswa.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini mengumumkan satu jawatankuasa khas yang dianggotai para pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) bagi membincangkan isu tersebut.

Mengulas lanjut, Muhyiddin menjelaskan, polemik itu wujud kerana timbul salah faham berhubung kaedah pemberian biasiswa berkenaan.

''Mungkin ada sedikit salah faham, mungkin penjelasan tidak berapa cukup. Pelajar yang dapat kesemua A+ memang ditawarkan biasiswa tetapi mereka yang menyambung pengajian di luar negara, kursus yang dikehendaki itu tidak semestinya dapat.

''Tetapi isu ini boleh diselesaikan kerana kita dimaklumkan ia hanya membabitkan sejumlah pelajar dan saya yakin jawatankuasa berkenaan akan dapat membincangkan dalam masa terdekat," katanya.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails