Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Friday, June 24, 2011

3,900 pegawai Kastam belum isytihar harta

MELAKA 23 Jun - Seramai 3,900 daripada 13,000 atau 30 peratus pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) di seluruh negara, dikesan masih belum mengisytiharkan harta mereka di bawah Sistem Pengurusan Maklumat Sumber Manusia (HRMIS).

Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Pengurusan), Datuk Khazali Ahmad berkata, kesemua pegawai di jabatan tersebut diwajibkan berbuat demikian bagi tujuan mempertingkatkan imej JKDM.

"Jika gagal, pegawai berkenaan akan disekat daripada mendapat peluang kenaikan pangkat, biasiswa melanjutkan pelajaran malah tidak boleh bercuti atau bertugas ke luar negara," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Perhimpunan Setia dan Mesra di Wisma Kastam Ayer Keroh, di sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Kastam negeri, Datuk Mohd. Nasir Said.

Terdahulu Khazali merasmikan Klinik Cukai Dalam Negeri (CDN) yang pertama di negara ini bagi memberi khidmat perundingan dan pematuhan pembayaran cukai.

Menurut Khazali, pengisytiharan harta oleh setiap pegawai Kastam perlu dibuat setiap kali menerima lantikan atau apabila ada perubahan dari segi pemilikan harta dalam tempoh yang ditetapkan.

"Kalau pegawai itu naik pangkat yang lebih tinggi, mereka diwajibkan mengisytiharkan harta," katanya.

Sementara itu, Mohd. Nasir berkata, lebih 80 peratus daripada 236 pegawai Kastam di negeri itu telah mengisytiharkan harta dan mereka yang belum berbuat demikian diberi tempoh sehingga akhir tahun ini.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails