Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Monday, June 13, 2011

Cuti sekolah punca harga naik

KUALA LUMPUR - Permintaan tinggi terhadap daging ayam dan ikan pada musim cuti sekolah selain sikap tamak sesetengah peniaga didakwa punca utama kenaikan harga bahan makanan itu antara RM1 sehingga RM2 sekilogram sejak dua minggu lalu.
Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Johari Baharum berkata, musim cuti sekolah memang sering menjadi pendorong kenaikan harga bahan makanan tersebut selain sikap sesetengah peniaga yang cuba mengaut untung berlebihan.
Kata beliau, kesannya harga ayam di ladang naik daripada RM4.90 pada awal minggu lalu kepada RM5.30 pada Jumaat lepas dan seterusnya mendorong penetapan harga lebih mahal di peringkat peruncit.
"FAMA (Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan) akan memastikan harga serta bekalan bahan makanan ini di pasar-pasar tani dipantau dan dikawal,'' ujarnya ketika dihubungi di sini semalam.
Tambah beliau, sebanyak 450 buah pasar tani di seluruh negara akan digerakkan untuk menambah bekalan makanan segar.
Mengenai kenaikan harga ikan, Johari mengakui terdapat sedikit kenaikan harga beberapa jenis ikan di pasar-pasar awam.
"Sebagai contoh, ikan kembung gred A naik daripada RM9 sekilogram kepada RM10, ikan selar (RM10 kepada RM11) dan ikan tongkol daripada RM5.50 kepada RM6.50," jelasnya.
Johari berkata, berdasarkan analisis di beberapa kompleks pendaratan ikan, bekalan ikan terjejas sedikit akibat faktor cuaca yang tidak menentu selain permintaan tinggi pada musim cuti sekolah.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails