Jawatan Kosong (Terkini)

Malaysia Career (Terkini)

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Malaysia Job Portal (Terkini)

JobStreet.com (Terkini)

Friday, November 26, 2010

Facebook mahu patenkan perkataan 'Face'

MARK ZUCKERBERG

LOS ANGELES - Laman rangkaian sosial terkenal, Facebook memohon tanda niaga bagi perkataanface sebagai usaha menyekat syarikat-syarikat lain menggunakan perkataan sama bagi tujuan meniru sehingga boleh merosakkan jenamanya, lapor sebuah akhbar semalam.
Peringkat pertama permohonan itu telah diluluskan.
Jika Facebook dapat menyediakan semua kertas kerja, tanda niaga itu akan disahkan oleh Pejabat Paten dan Tanda Niaga Amerika Syarikat (AS) dalam tempoh enam bulan.
Para peguam paten masih ragu-ragu adakah Facebook akan diberi tanda niaga ke atas terma yang begitu umum seperti 'face'.
Tindakan itu nyata menimbulkan persoalan mengenai motif dan matlamat jangka panjangnya.
Dengan lebih 500 juta pengguna di seluruh dunia, Facebook merupakan laman rangkaian sosial terbesar di dunia.
Facebook diasaskan oleh Mark Zuckerberg berusia 26 tahun yang kini disenaraikan oleh Forbes sebagai bilionair di tempat ke-212 dengan kekayaan berjumlah AS$4 bilion (RM12.5 bilion).
Selagi Facebook membayar yuran yang sepatutnya, permohonan itu akan diterima tanpa sebarang masalah.
Pejabat Paten dan Tanda Niaga AS sudah membenarkan masa untuk membuat bantahan.
Namun tiada bantahan yang diterima. - Agensi

6 comments:

farra-eng said...

macam2 eh hehe

DaHLia said...

alahai..

dah xleh nak guna laaa lepas ni..
poyo lak Mark ni..

Jom Baca Entry Dahlia: Jumlah Pendapatan dari Nuffnang

Myzul said...

mcm2 la..mmg poyo pun..biasala org dah billionar

azhar said...

salam singgah...apsal dia x patenkn facebook jer...

Luffy said...

bese r..org dh kaye...macam2 dye leh wat..

zalizalu said...

nak guna jugak.. my face, her face, his face, baby face... kakakakaka

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails