Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Tuesday, December 21, 2010

Bekas TKP Imigresen dipenjara


YUSOF keluar dari Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur selepas dijatuhkan hukuman, semalam.
KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Pengarah I, Jabatan Imigresen, Yusof Abu Bakar dihukum penjara berjumlah 56 tahun dan denda RM620,000 oleh Mahkamah Sesyen semalam, selepas didapati bersalah atas 14 tuduhan rasuah membabitkan RM121,500, dua tahun lalu.

Hakim Abu Bakar Katar memerintahkan hukuman itu berjalan serentak dan Yusof, 56, hanya perlu menjalankan hukuman penjara enam tahun bermula daripada tarikh dia didapati bersalah pada 16 November lalu.

Mahkamah turut membenarkan permohonan peguam Yusof, Mohammed Azmi Mohd Said untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman itu sehingga keputusan rayuan di Mahkamah Tinggi nanti. 

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Sophian Zakaria daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membantah permohonan itu kerana pihak pembelaan gagal menunjukkan sebarang keadaan istimewa dalam membuat permohonan lisan berkenaan. 

Abu Bakar membenarkan permohonan dengan syarat notis rayuan perlu difailkan pagi ini dan jika gagal, mahkamah akan menarik semula pelaksanaan hukuman. 

Tertuduh dituduh menerima rasuah antara RM500 hingga RM18,500 daripada pengurus jualan bagi meluluskan lanjutan pas lawatan warga China, dua tahun lalu. 
Yusof dituduh melakukan semua kesalahan itu di pejabatnya di Bahagian Kawalan Aras 7, Jabatan Imigresen Malaysia, Blok 2G4, Presint 2, Putrajaya; di Federal Hotel, Jalan Bukit Bintang dan di Stesen Minyak Caltex, Jalan Pudu. 

Dia didakwa mengikut Seksyen 11 (a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum menurut Seksyen 16 akta sama, jika disabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun, dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, atau mana-mana yang lebih tinggi. 

Abu Bakar menjatuhkan hukuman penjara paling rendah di antara dua tahun dan denda RM10,000, serta maksimum enam tahun dan denda RM92,000 bagi setiap tuduhan. 

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails