Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Tuesday, August 16, 2011

Amaran tutup, denda RM50,000


KUALA LUMPUR - Pengendali laman web yang didapati menyebarkan maklumat palsu di internet boleh didenda sehingga RM50,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
Berdasarkan Seksyen 211 akta tersebut, pengendali laman web dilarang membenarkan penyiaran sebarang bentuk kandungan yang sumbang, lucah, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk mengacau, mencaci, mengugut atau mengganggu mana-mana pihak.
Selain denda, pihak berkuasa juga boleh menutup laman web tersebut bagi membendung gejala penyebaran maklumat palsu itu daripada berleluasa.
Pengarah Eksekutif Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CMCF), Mohd. Mustaffa Fazil Mohd. Abdan berkata, pelayar internet sepatutnya membuat siasatan sendiri terlebih dahulu dan jangan mempercayai bulat-bulat maklumat yang terkandung di dalam mana-mana laman web.
"Cari dahulu sumber sahih yang boleh memberikan penjelasan, contohnya Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) jika menyentuh isu halal atau tidak sesuatu produk.
"Mungkin produk yang dikatakan haram itu menggunakan bahan terlarang dan menjadikan ia haram di luar negara, tetapi untuk pasaran negara ini ia telah diubah suai untuk kegunaan umat Islam,'' katanya ketika dihubungi di sini semalam.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails