Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Wednesday, September 21, 2011

Lebih 320,000 kerja di sektor haram


PUTRAJAYA - Seramai 327,991 pekerja asing didapati bekerja di luar sektor pekerjaan yang dibenarkan untuk mereka, demikian penemuan awal laporan Program Penyelesaian Menyeluruh Menangani Pekerja Asing Tanpa Izin (Program 6P).
Dasar semasa kerajaan hanya membenarkan warga asing bekerja dalam lima sektor iaitu perkilangan, peladangan, pertanian, pembinaan dan 15 jenis pekerjaan dalam sektor perkhidmatan.
Bagaimanapun, ramai yang didapati bekerja dalam sektor yang tidak dibenarkan seperti perlombongan, bengkel kereta, restoran makanan segera, gerai, nelayan, pengedar surat khabar dan mencuci kenderaan.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, selain itu, hasil risikan dan pemantauan Jabatan Imigresen juga mendapati terdapat pendatang tanpa izin yang bekerja sendiri, malah sesetengahnya telah menjadi majikan.
"Sungguhpun senario itu telah dikenal pasti sejak sekian lama, ia sukar ditangani disebabkan pelbagai faktor antaranya isu salah guna pas dan permit kerja serta pemalsuan dokumen dan identiti," katanya dalam kenyataan di sini semalam.
Hishammuddin berkata, agensi penguat kuasa juga sukar mengambil tindakan apabila mereka berselindung di sebalik permit kerja, sama ada yang sah atau dipalsukan.
"Sebab itu pelaksanaan Program 6P penting kerana selain menangani isu berkaitan pendatang tanpa izin sedia ada dalam negara, ia membolehkan kerajaan mendapat data tepat berhubung permasalahan sebenar," katanya.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails