Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Thursday, October 6, 2011

1,765 pelajar sakit mental

PUTRAJAYA: Lebih 27 peratus atau sekitar 1,765 daripada 6,540 pelajar enam sekolah menengah di seluruh negara yang terbabit dalam projek perintis kelolaan Majlis Penasihat Promosi Kesihatan Mental dikesan mengalami tanda-tanda masalah kesihatan mental yang teruk.
Sebanyak 4.8 peratus atau 313 pelajar didapati mengalami masalah tekanan yang teruk, tanda keresahan yang teruk (17.1 peratus atau 1,118 pelajar) dan tanda kemurungan yang teruk (5.2 peratus atau 340 pelajar).
Sehubungan itu, semua pelajar terbabit sudah diarah untuk menjalani program intervensi latihan kemahiran daya tindak kesihatan mental, manakala 279 lagi guru sudah dilatih untuk mengenal pasti dan mengendali masalah emosi, tingkah laku dan permasalahan mental di kalangan murid. 

Latihan kemahiran daya tindak itu membabitkan antara lain kemahiran untuk menangani stres atau tekanan. 

Projek Rintis Minda Sihat Menangani Stres Dalam Kalangan Murid Sekolah itu dijalankan selama enam bulan mulai Mac hingga September lalu bertujuan memperkasakan pelajar bagi menangani tekanan akibat cabaran kehidupan seharian menerusi kemahiran daya tindak. 

Ia juga bertujuan memberi kemahiran kepada guru untuk mengenal pasti serta mengendalikan murid yang mengalami masalah emosi dan tingkah laku. 
Berikutan itu, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata program itu akan diperluaskan di semua sekolah menengah di seluruh negara bagi meningkatkan kesejahteraan mental di kalangan murid dan warga sekolah. 

“Projek perintis ini bukan saja bertujuan mengenalpasti masalah tekanan, keresahan dan kemurungan di kalangan pelajar, ia juga diharap mampu mengesan keupayaan daya tindak yang dimiliki oleh pelajar, bagi menangani masalah terbabit. 

“Dengan adanya data ini, usaha dapat dilaksanakan bagi memperkukuhkan keupayaan daya tindak berkenaan,” katanya kepada media selepas mempengerusikan Majlis Penasihat Promosi Kesihatan Mental yang berlangsung kira-kira tiga jam di sini, semalam. 

Berdasarkan kajian itu, keupayaan daya tindak pelajar mencatatkan kadar 13.1 peratus (baik), 48.3 peratus (sederhana), 37.7 peratus (ringan) dan 0.9 peratus (teruk). 

Justeru, Liow berkata, data itu akan digunakan untuk melaksanakan program bagi meningkatkan daya tindak di kalangan pelajar bagi mengurangkan dan menghapuskan statistik bagi kategori ringan serta teruk. 

Mengulas punca masalah kesihatan mental di kalangan pelajar, katanya, ia hanya dikenal pasti selepas pelajar terbabit dirujuk kepada kaunselor kerana projek itu mengesan daya tindak pelajar berdasarkan 21 soalan yang dikemukakan. 

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails