Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Saturday, March 9, 2013

Bahasa Inggeris mungkin subjek wajib SPM 2016


Bahasa Inggeris berkemungkinan besar akan dijadikan mata pelajaran wajib lulus bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)bermula 2016, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
   
Timbalan perdana menteri yang juga menteri pelajaran berkata langkah ini seiring dengan pelaksanaan gelombang kedua Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.
   
Katanya perkara itu sedang diperhalus Kementerian Pelajaran dan pelaksanaannya kelak diharap akan menurunkan peratusan pelajar yang gagal mata pelajaran berkenaan dalam SPM.
   
"Kalau ikut kurikulum yang sedia ada, ada lebih kurang 20 peratus pelajar kita yang gagal bahasa Inggeris, tapi saya yakin bila kita perkenalkan syarat wajib ini maka peratusan itu akan menurun.
   
"Lebih-lebih lagi kalau kita dapati pelajar itu perlukan 'intervensi' kerana mereka lemah dalam pembelajaran bahasa Inggeris, kita boleh tokok dengan menyediakan program tuisyen (dan) memberikan tumpuan pada pelajar lemah.
   
"Dan mungkin akan diadakan kelas tambahan kalau sekiranya dianggap perlu di sekolah-sekolah yang terpilih," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program 'Memperkukuhn Literasi dan Penguasaan Bahasa Inggeris' peringkat Negeri Sembilan di Sekolah Kebangsaan Kampung Baru Si Rusa di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dan Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan.
   
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia akan melalui tiga fasa iaitu gelombang satu (fasa persediaan) (2012-2015), gelombang kedua (pelaksanaan)(2016-2020) dan gelombang ketiga (pentaksiran) (2021-2025).
   
Muhyiddin berkata dalam gelombang pertama pelan berkenaan, kementerian akan melatih seramai 61,000 guru bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah.
  
"Bagi memastikan tahap penguasaan bahasa Inggeris kita meningkat, antara program yang kita perkenalkan ialah kita bawa penutur jati membantu guru dan juga pelajar di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.
   
"Seterusnya kita akan latih 61,000 guru bahasa Inggeris yang kita ada untuk (menjadikan mereka) lebih mahir dan lebih pakar lagi," katanya.
   
Terdahulu dalam ucapannya, Muhyiddin berkata program Pengajaran Bahasa Inggeris dan Literasi (TELL) yang mula diperkenalkan pada 2011 menampakkan peningkatan yang memberangsangkan bagi penguasaaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar dan guru.

Katanya kemahiran mengajar bahasa Inggeris dalam kalangan guru Tahap Satu sekolah rendah telah meningkat secara purata sebanyak 54 peratus, sementara kebolehan menulis dan membaca bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar, meningkat 16 peratus berbanding pelajar yang tidak berada dalam program itu.
  
"Saya difahamkan para mentor dan rakan sejawatan mereka di Malaysia telah bersama-sama menghasilkan ribuan bahan dan sumber komunikasi.
    
"Saya yakin dengan transformasi menyeluruh kementerian kini, telah membawa anjakan paradigma dalam cara kita berfikir, bertindak dan menyelesaikan masalah kecekapan bahasa dalam kalangan guru-guru Malaysia yang tidak lagi mustahil," katanya. .
   
TELL ialah program untuk mempertingkat tahap penguasaan bahasa Inggeris dan literasi dalam kalangan guru-guru bahasa Inggeris Tahap Satu (yang mengajar Tahun 1, 2 dan 3) sekolah rendah.
   
Seramai 360 mentor yang merupakan penutur jati bahasa Inggeris dibahagikan kepada beberapa kawasan seluruh negara dengan setiap mentor akan bertanggungjawab menjaga lima buah sekolah dalam satu kawasan.  - Bernama

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails