Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Sunday, October 3, 2010

Kos haji mungkin naik 2011

YAN 2 Okt. – Kenaikan kos menunaikan ibadah haji bagi jemaah dari negara ini mungkin tidak dapat dielakkan pada tahun depan berikutan peningkatan tambang dan kos penginapan di tanah suci Mekah.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, kerajaan tidak menolak kemungkinan terpaksa menaikkan kos mengerjakan rukun Islam kelima itu pada musim akan datang dan pihaknya sedang mempertimbangkan kewajaran kenaikan tersebut.
Katanya, jika benar berlaku, kenaikan itu akan mengambil kira dan menjaga kepentingan semua pihak terutama para jemaah serta pendeposit Lembaga Tabung Haji (TH).
“Saya mengharapkan kalau berlaku kenaikan sekalipun ia tidak membebankan jemaah haji.
“Saya rasa jemaah haji dalam konteks yang ada sekarang amat memahami bahawa di rantau sebelah ASEAN, kita mengenakan harga paling rendah,” katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Aidilfitri dan Penyampaian Sumbangan 2010 di Dewan Serbaguna Guar Chempedak di sini hari ini.
Jamil Khir berkata, pengurusan TH sedang melaksanakan kajian kenaikan kadar menyeluruh tambang haji tahun hadapan melibatkan pelbagai sudut dan aspek.
Katanya, kajian itu perlu dilakukan kerana kenaikan kos penginapan dan tempat tinggal para jemaah di sana selain kos bagi proses pembesaran Masjidil Haram serta kemudahan lain yang disediakan oleh kerajaan Arab Saudi.
Bahkan, kata beliau, kerajaan Arab Saudi meletakkan kenaikan sekurang-kurangnya 25 peratus yang melibatkan penginapan dan makanan di Kota Mekah.
'‘Kajian mengenai perkara ini mungkin selesai pada penghujung tahun ini apabila pasukan yang ditugaskan tiba di Mekah untuk mengkaji sendiri kos sebenar seperti penginapan di kawasan baru di sana,” ujar beliau.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails