Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Tuesday, October 5, 2010

Mavi Marmara jadi lokasi filem anti-Israel

GAMBAR bertarikh 28 Mei lalu yang diambil dari laman web Free Gaza Movement menunjukkan Mavi Marmara ketika menyertai konvoi Freedom Flotilla menuju ke Gaza. - AFP

ANKARA 4 Okt. - Kapal Turki, Mavi Marmara yang digempur komando Israel semasa menyertai flotila bantuan ke Genting Gaza pada Mei lalu dijadikan latar belakang untuk sebuah filem anti-Israel.
Sebahagian penggambaran filemValley of the Wolves - Palestinediadakan di dalam Mavi Marmara, di mana sembilan aktivis Turki ditembak mati oleh komando Zionis Israel, yang mahu menyekat flotila berkenaan memasuki perairan Gaza pada Mei lalu.
Peranan kapal bantuan tersebut diumumkan semalam oleh Salih Bilici, jurucakap bagi badan kebajikan Islam Turki yang menaja pelayaran flotila itu.
Filem Valley of the Wolves - Palestine ialah lanjutan daripada siri drama televisyen penuh kontroversi tetapi sangat popular, Valley of The Wolves yang mengisahkan seorang ejen rahsia nasionalis yang ditugaskan untuk membunuh musuh negara.
Siri tersebut pernah mencetuskan perbalahan diplomatik antara Turki dengan Israel pada tahun ini selepas satu episodnya menunjukkan pasukan keselamatan Zionis Israel menculik kanak-kanak dan membunuh lelaki tua.
Wira dalam filem terbaru itu, Polat Alemdar dan pasukannya ditugaskan untuk memburu komander tentera Israel yang juga perancang operasi serangan, watak fiksyen yang diberi nama Mose Ben Eliezer, menurut laman web filem tersebut.
"Mose memusnahkan kampung-kampung, membunuh kanak-kanak dan memenjarakan sesiapa sahaja yang membantu Polat," katanya.
Di Israel, Timbalan Menteri Luar Danny Ayalon dan jurucakap Kementerian Luar Yigal Palmor enggan mengulas kerana mereka belum menonton filem tersebut.
Ayalon pada Januari lalu memanggil Duta Turki ke Israel untuk mengemukakan bantahan berhubung 'Valley of the Wolves', memaksa duta berkenaan duduk di atas sofa yang lebih rendah, dalam insiden yang mencetuskan kemarahan Turki.
Bilici berkata, krew filem kini melakukan penggambaran bagi melakonkan semula serangan ke atas Mavi Marmara, termasuk adegan menunjukkan aktivis Turki sedang mengerjakan solat subuh ketika helikopter Israel menghampiri kapal dan komando terjun ke atas kapal itu lalu menembak mereka.
Filem itu dijadual mula ditayangkan pada 28 Januari tahun depan. - AP

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails