Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Thursday, September 22, 2011

Galak budaya kahwin campur


BANGI - Perkahwinan campur antara pelbagai etnik di negara ini perlu digalakkan kerana ia dilihat mampu menyumbang mempercepatkan proses pembinaan satu bangsa Malaysia.
Felo Penyelidikan Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Datuk Dr. Denison Jayasooria berkata, perkahwinan campur dapat membina masyarakat yang lebih berintegrasi pada masa depan.
Menurut beliau, penyatuan dua kaum yang berbeza dapat meningkatkan persefahaman antara satu sama lain seperti masyarakat Baba dan Nyonya di Melaka.
"Perkahwinan campur dapat menyumbang kepada pembinaan bangsa yang seterusnya dapat mewujudkan hubungan antara kaum yang lebih harmoni.
"Ia juga secara tidak langsung dapat menjadi wadah tumpuan pelbagai bangsa dari negara lain," ujarnya dalam Forum Perkahwinan Campur dan Pembinaan Bangsa yang diadakan di sini kelmarin.
Sementara itu, Pengarah Institut Demokrasi dan Urusan Ekonomi, Wan Mohd. Firdaus Wan Mohd. Fuaad pula berpendapat, perkahwinan campur seharusnya memberi tumpuan kepada persekitaran budaya, cara hidup, bahasa dan pengorbanan agama bagi setiap pasangan.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails