Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Friday, October 12, 2012

Fadhilat Doa


Sesungguhnya, dalam kehidupan seharian, setiap umat Islam pasti mengharapkan rahmat dan keredaan daripada Allah SWT.

Malah, pelbagai cara boleh dilakukan untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah iaitu melaksanakan kewajipan dalam Islam seperti bersolat, bersedekah, memberi pertolongan secara ikhlas dan paling mudah ialah dengan berdoa.

Doa bukan saja dikategorikan sebagai satu ibadat di mana kita dituntut melakukannya, sebaliknya sebagai senjata kepada orang mukmin, terutama ketika menghadapi musibah dan kesusahan.

Allah SWT memerintahkan hamba-Nya supaya berdoa kepada-Nya kerana tiada tempat lain untuk kita memohon pertolongan melainkan kepada Allah semata- mata.

Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Al-Mukmin, ayat 60, yang bermaksud: “Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan doa permohonan kamu.”

Sebagaimana diketahui, setiap doa yang ikhlas kepada Allah SWT akan dimakbulkan oleh-Nya, namun sebagai hamba, kita dituntut untuk bersabar kerana tidak semua doa itu diperkenankan serta-merta.

Jangan kita berputus asa kerana ada hikmat dan rahsia yang terkandung di dalamnya, sebaliknya hendaklah terus berdoa kepada Allah dengan perasaan yakin dan rendah diri kepada-Nya.

Dalam memastikan doa kita diterima dan dimakbulkan oleh Allah, kita hendaklah menjaga adab dan tata tertib ketika berdoa, iaitu antaranya hendaklah ia dalam keadaan berwuduk, memulakan serta mengakhiri doa dengan menyebut dan memuji nama Allah, memberi selawat dan salam kepada Rasulullah SAW.

Ketika berdoa juga, disunatkan menghadap kiblat dengan suara yang rendah sambil menadah dua tangan serta berdoa bersungguh- sungguh, khusyuk serta yakin doa akan diperkenankan.

Selain itu, jika tidak mahu doa kita ditolak, kita hendaklah memastikan makanan, minuman dan pakaian adalah adalah daripada sumber halal.

Perlu diingat juga, kita tidak boleh berdoa dengan sesuatu yang tidak munasabah dan mustahil atau mendoakan keburukan dan kecelakaan kepada saudaranya yang lain.

Doa mempunyai banyak kelebihan dan fadilat yang sangat besar. Melalui doa, keampunan dan rahmat Allah akan diperoleh, manakala musibah dan kesusahan boleh terhindar.

Selain itu, doa boleh menghindarkan daripada bala, walaupun bala itu adalah qada (ketentuan Allah SWT).

Ini sebagaimana dinyatakan Rasulullah SAW dalam sebuah hadis bahawasanya: “Tiada yang boleh menolak qada Allah kecuali doa, dan tiada yang boleh menambah umur kecuali dengan berbuat amal kebajikan.” (Riwayat Al-Imam At-Tarmidzi)

Oleh itu, sentiasalah berdoa baik ketika senang atau susah tetapi perlu diketahui bahawa, orang yang memperbanyakkan doa ketika dia dalam keadaan senang, Allah SWT akan memakbulkan doanya ketika dia dalam keadaan susah.

Sangat rugi bagi orang yang tidak berdoa kerana menutup bagi dirinya pelbagai kebaikan dan mendedahkan dirinya kepada kemurkaan Allah.

Sebagai pengetahuan, ada banyak keadaan jika seseorang itu berdoa, doanya akan mudah dan cepat dimakbulkan. Antara keadaan itu, doanya dilakukan pada malam Jumaat dan hari Jumaat, waktu di antara azan dan iqamah, ketika sujud dalam sembahyang, pada Ramadan, pada malam Lailatul Qadar, hari Arafah, pada waktu turunnya hujan, pada satu pertiga malam dan selepas menunaikan sembahyang fardu.

Namun, yang mendukacitakan, ada segelintir orang yang tidak mengambil berat amalan berdoa di mana, setelah selesai mengerjakan sembahyang, mereka akan terus bangkit tanpa berdoa terlebih dulu.

Ingatlah bahawa orang yang tidak mahu berdoa dianggap sebagai orang yang sombong kepada Allah. Oleh itu, perbanyakkanlah berdoa, mudah-mudahan kita semua memperoleh rahmat dan keredaan-Nya di dunia serta akhirat kelak.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails