Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Thursday, January 13, 2011

Harimau Malaya dapat RM65,000

PUTRAJAYA: Kejayaan pasukan Harimau Malaya menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 pada 29 Disember lalu terus diraikan apabila semalam kerajaan mengumumkan insentif saham amanah serta wang tunai berjumlah RM65,000 kepada setiap pemain dan jurulatih.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata setiap pemain dan jurulatih akan menerima unit Amanah Saham Wawasan 2020 bernilai RM50,000 yang tidak boleh dikeluarkan sehingga tempoh 10 tahun.
Mereka juga akan menerima insentif khas daripada kerajaan sebanyak RM10,000 seorang dan Skim Kemenangan Sukan Majlis Sukan Negara RM5,000. 

“Kerajaan juga akan menaja latihan pemain dengan kelab ternama sebagai persiapan masa depan sukan bola sepak negara,” katanya ketika meraikan pasukan itu pada majlis makan tengah hari di Seri Perdana. 

Bagaimanapun Perdana Menteri berharap kejayaan itu bukan bersifat sementara, sebaliknya dijadikan batu loncatan untuk Malaysia menempa dua lagi kejayaan pada waktu terdekat iaitu kelayakan ke Sukan Olimpik London tahun depan dan kelayakan Piala Asia pada 2015. 

Turut hadir, Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah serta jemaah menteri. 
Malaysia menjuarai Piala AFF Suzuki buat julung kalinya menumpaskan Indonesia dengan agregat 4-2 selepas menang 3-0 di Bukit Jalil dan kalah 2-1 di Jakarta. 

Najib berkata, perjuangan dan kejayaan pasukan Malaysia merangkul Piala AFF Suzuki itu juga mencetuskan semangat patriotik di kalangan rakyat menyebabkan "tidak ada kejayaan lain yang boleh dianggap setanding dengan peristiwa kita menjulang Piala AFF Suzuki". 

Katanya, kejohanan Piala AFF Suzuki juga mencatat sejarah peribadi kepadanya apabila bersama-sama peminat menonton perlawanan separuh akhir kedua antara Malaysia dan Vietnam di atas jalan raya di Bukit Bintang, Kuala Lumpur. 

“Apabila menang hari itu, rasa macam hendak menitis air mata," katanya yang mengakui terpegun dengan gol jaringan Malaysia pada perlawanan akhir pertama di Bukit Jalil. 

Dalam konteks keseluruhan rakyat, katanya, semangat juang pasukan negara itu boleh dijadikan contoh bahawa untuk berjaya bukan saja perlu memiliki kemahiran tetapi juga kemahuan dan membentuk pemikiran serta keyakinan untuk mengatasi cabaran. 

“(Kejayaan) membuktikan pemain mempunyai kekuatan minda dan kuasa permainan yang luar biasa. Selain memerlukan kemahiran dan teknik, kita berbangga dengan daya juang dan kekuatan mental mereka," katanya. 

Selain insentif daripada kerajaan, pemain juga menerima habuan daripada kerajaan negeri masing-masing sebelum ini. 

INFO: Pecahan insentif Piala Suzuki AFF 

Kerajaan 
RM50,000 unit Amanah Saham Wawasan setiap seorang 
RM10,000 insentif setiap seorang 
Skim Hadiah Kemenangan 
Majlis Sukan Negara (MSN) - RM5,000 setiap seorang 

Negeri 
Kedah - RM5,000 (Mohd Khyril Muhymeen Zambri, Khairul Helmi Johari, Mohd Sabre Mat Abu, Mohammad Faizal Abu Bakar, Amar Rohidan) 
Terengganu - RM5,000 (Mohd Sharbini Alawee Ramli, Mohd Ashaari Shamsuddin, Mohd Muslim Ahmad, Izzat Faris Ramlan, Mohd Faizal Mohamad, Norshahrul Idlan Talaha) dan satu lot tanah seorang 
Perlis (Yayasan Pok & Kassim) - RM5,000 (Amar Rohidan) 
Kelantan - Rumah (Khairul Fahmi Che Mat) 
Perak - RM10,000 (Mohd Safee Sali) 
- RM5,000 (Mohd Sabre Mat Abu, Mohamad Fadli Mohd Shas) 

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails