Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Friday, January 14, 2011

Orang Melayu diminta pertahan tulisan jawi agar tidak pupus

IPOH 13 Jan. – Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah Ibni Sultan Azlan Shah mengajak orang Melayu mempertahankan tulisan jawi supaya terus hidup dan tidak pupus kerana ia merupakan satu perjuangan bangsa.

Baginda bertitah, tulisan jawi adalah khazanah bangsa yang bukan sahaja wajib dikekalkan tetapi diberi keutamaan dan dipertahankan selagi Melayu tidak hilang di dunia.

“Semangat para pejuang bahasa untuk terus mempertahankan warisan bangsa Melayu perlulah diberi penghargaan dan sokongan oleh setiap anak Melayu yang berjiwa dan bersemangat Melayu.

“Meski setinggi mana mencecah awan, akar bangsanya biarlah mencecah bumi di tanah air warisan bangsa, tahu menghargai khazanah bangsanya dan tidak merelakan warisan bangsanya dihina atau dicerca,” titah baginda.

Baginda bertitah merasmikan Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMPk) kali ke-174 di Kompleks Islam Darul Ridzuan di sini hari ini.

Hadir sama, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Ketua Pegawai Eksekutif MAIAMPk, Dr. Syed Omar Sharifuddin Syed Ikhsan.

Raja Nazrin bertitah, tulisan jawi telah memartabatkan bahasa Melayu dan menyuntik komponen tulisan sehingga menjadikannya bahasa yang indah lagi kaya.

Melalui tulisan jawi, titah baginda, bahasa Melayu lebih luas tersebarnya dan berperanan amat penting untuk merakamkan secara bertulis kekayaan sejarah dan warisan bangsa serta menjadi bahasa ilmu.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails