Promosi!!!

JobsMalaysia.Info (Terkini)

Monday, February 28, 2011

CUEPACS mahu bantuan guaman diperluas

BATU PAHAT 27 Feb. - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memohon kerajaan menimbangkan supaya bantuan guaman dan khidmat nasihat oleh Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) diperluaskan kepada rakyat yang berpendapatan di bawah RM35,000 setahun.

Pada masa ini, bantuan dan khidmat YBGK hanya dihadkan kepada semua warganegara yang berpendapatan di bawah RM25,000 setahun.

Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman berkata, langkah itu wajar kerana golongan berpendapatan RM35,000 setahun juga dikenal pasti tidak mempunyai kemampuan dari segi kewangan untuk membayar khidmat guaman.

"Dengan yuran guaman dan sara hidup yang tinggi serta kenaikan harga barang, saya berpendapat golongan itu juga masih tidak mampu dan amat memerlukan bantuan guaman daripada YBGK.

"Keadaan tentu semakin sukar jika golongan ini mempunyai ramai tanggungan dan tinggal di bandar besar," katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Khas Skim Saraan Universiti di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di sini hari ini.

Beliau juga Pengerusi Gabungan Majlis Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti/Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) Malaysia (Gakum) mengulas mengenai YBGK yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin.

YBGK akan membantu golongan kurang berkemampuan mendapatkan pembelaan ketika seseorang individu itu ditangkap, ditahan atau dituduh dengan kesalahan jenayah dengan dikenakan caj bayaran minimum.

Perdana Menteri semasa melancarkan yayasan itu memberitahu, lebih kurang 80 peratus orang kena tuduh (OKT) dalam kes jenayah tidak mempunyai peguam kerana tidak mampu untuk membayar yuran yang tinggi.

Omar berkata, seiring gagasan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, lebih ramai pihak wajar mendapat bantuan itu supaya mereka mendapatkan keadilan yang sewajarnya.

"Kita faham, buat permulaan mungkin YBGK hanya untuk yang berpendapatan RM25,000 setahun dan ini satu usaha yang wajar dipuji. Bagaimanapun, kita harap ia dapat diperluaskan kepada lebih ramai rakyat yang kurang berkemampuan," katanya.

Dalam pada itu, Omar berkata, langkah melakukan pertukaran kakitangan kerajaan yang menduduki 'kerusi panas' sebagai antara tiga inisiatif yang akan dilaksanakan di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) mengenai rasuah juga wajar diperluaskan kepada kakitangan badan berkanun.

Menurutnya, kerusi panas yang diduduki kakitangan badan berkanun juga mesti dipantau dengan teliti bagi mengelak berlaku rasuah.

"Pada masa sama, jangan dilupakan 'kerusi sejuk' iaitu kakitangan yang sudah terlalu lama tidak dinaikkan pangkat.

"Mungkin tidak berlaku rasuah tetapi produktiviti mereka mungkin menurun kerana rasa tidak dihargai," katanya.

No comments:

Sila-silakan tinggal komen anda di sini!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails